Β. Γιόγιακας για την τροποποίηση της σύμβασης με ΟΛΠ/Cosco: αναγκαία για να ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις
Η συνέχιση και ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει η Cosco στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά – με τρόπο που προστατεύει τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου – επιδιώκεται με την τροποποίηση της σχετικής Σύμβασης Παραχώρησης, ανέφερε ο Βασίλης Γιόγιακας ως εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας για το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται η τροποποίηση.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας τόνισε ότι, με δεδομένη την καθυστέρηση της υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων που είχαν συμφωνηθεί μέχρι τα μέσα του 2021, επιλέχθηκε η διαπραγμάτευση και η συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ για την τροποποίηση συγκεκριμένων διατάξεων της Σύμβασης ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος νέων καθυστερήσεων και παρατεταμένης αβεβαιότητας λόγω της προσφυγής στη διαιτητική επίλυση των διαφορών. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα σε προβλέψεις της συμφωνίας με τις οποίες διασφαλίζεται ότι – αν και η μεταβίβαση του δεύτερου «μετοχικού πακέτου» του 16% γίνεται πριν ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες στη Σύμβαση Παραχώρησης υποχρεωτικές επενδύσεις – λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την προστασία συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.
«Η ομαλή συνέχιση ενός φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος σημαίνει την αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, και άρα την ενίσχυση του ρόλου του ως διεθνούς κέντρου κρουαζιέρας και διαμετακομιστικού εμπορίου. Με θετικό αποτύπωμα στην εθνική οικονομία, στην απασχόληση, στη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας. Παράλληλα, στέλνουμε ισχυρό μήνυμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα ότι το ελληνικό κράτος καταβάλλει διαρκή προσπάθεια για την προώθηση των ξένων επενδύσεων στη χώρα μας», υπογράμμισε ο Β. Γιόγιακας, απευθυνόμενος κατά το κλείσιμο της ομιλίας του στους βουλευτές της αντιπολίτευσης η οποία καταψήφισε το νομοσχέδιο: «Θέλετε να στηρίξετε την επένδυση στον Πειραιά – με όποια οφέλη αυτό συνεπάγεται – ή μάς λέτε να τα “τινάξουμε όλα στον αέρα”;».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της πρωτολογίας:
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με τη Συμφωνία Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς διευθετείται το ζήτημα των καθυστερήσεων στην υλοποίηση συγκεκριμένων επενδύσεων, όπως αυτές προβλέπονται στη Σύμβαση Παραχώρησης του 2016.
Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για τη μεταβίβαση ενός επιπρόσθετου 16% των μετοχών του ΟΛΠ από το ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco, έναντι τιμήματος 88 εκατομμυρίων ευρώ.
Προϋπόθεση για την απόκτηση αυτού του δεύτερου «πακέτου μετοχών» ήταν η ολοκλήρωση συγκεκριμένων υποχρεωτικών επενδύσεων μέσα στην πρώτη 5ετία από τη μεταβίβαση του αρχικού 51% του μετοχικού κεφαλαίου.
Το Πρόγραμμα Υποχρεωτικών Επενδύσεων της Πρώτης Περιόδου περιλάμβανε έργα με συνολικό κόστος αναφοράς 293,8 εκατομμύρια ευρώ.
Μεταξύ αυτών ήταν η επέκταση του Νότιου Επιβατικού Λιμένα, η βελτίωση και συντήρηση διαφόρων υποδομών στο λιμάνι, η κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών και η βελτίωση υποδομών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Οι επενδύσεις συμβατικού αντικειμένου που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα – σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσαν οι κύριοι Υπουργοί στην αρμόδια Επιτροπή – ανέρχονται στα 99 εκατομμύρια ευρώ.
Να σημειωθεί εδώ ότι, από αυτά, τα 51 εκατομμύρια αφορούν την τριετία καλοκαίρι 2019 – καλοκαίρι 2019, δηλαδή επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και τα 48 εκατομμύρια την τελευταία 2ετία, επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, και μάλιστα εν μέσω πανδημίας.
Έχοντας δεδομένη, λοιπόν, την καθυστέρηση της υλοποίησης των συμφωνημένων υποχρεωτικών επενδύσεων της πρώτης 5ετίας, υπήρχαν δύο επιλογές, δύο δρόμοι:
Ο ένας ήταν αυτός της συνεννόησης, της συνδιαλλαγής, με σκοπό να διασφαλιστεί η συνέχιση και η ολοκλήρωση των επενδύσεων.
Ο άλλος ήταν αυτός της διαιτητικής επίλυσης των διαφορών και της δικαστικής διένεξης, στον οποίο θα οδηγούσε αναπόφευκτα η ενεργοποίηση των προβλεπόμενων ποινικών ρητρών από το Ελληνικό Δημόσιο.
Αυτό, αντιλαμβανόμαστε νομίζω όλοι, θα προκαλούσε νέες καθυστερήσεις και παρατεταμένη αβεβαιότητα στην υλοποίηση του προγράμματος υποχρεωτικών επενδύσεων.
Προκειμένου να αποτραπεί αυτός ο κίνδυνος επιλέχθηκε ο πρώτος δρόμος:
η διαπραγμάτευση των δύο Μερών και η συμφωνία τους για την τροποποίηση συγκεκριμένων διατάξεων της Σύμβασης.
Τροποποιήσεις με τις οποίες αποσαφηνίζονται με ακρίβεια οι όροι εκπλήρωσης του συνόλου των υποχρεώσεων του επενδυτή.
Και με τις οποίες διασφαλίζεται ότι – αν και η μεταβίβαση του δεύτερου «μετοχικού πακέτου» του 16% γίνεται πριν ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες στη Σύμβαση Παραχώρησης υποχρεωτικές επενδύσεις – λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την προστασία συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.
Με τη Συμφωνία Τροποποίησης παρατείνεται για 5 χρόνια από τη μεταβίβαση του επιπρόσθετου 16% των μετοχών το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων της Πρώτης Περιόδου.
Το χρονικό αυτό διάστημα μπορεί να παραταθεί μέχρι άλλα 5 έτη μόνο για περιορισμένους και εξαιρετικούς λόγους οι οποίοι εμποδίζουν την πρόοδο των έργων και είναι πέρα από το πεδίο ευθύνης του ΟΛΠ και της Cosco, η λεγόμενη αναστολή περιόδου υλοποίησης.
Η αναστολή θα δίνεται μόνο όταν συντρέχουν σαφώς προσδιορισμένοι λόγοι εκτός της σφαίρας επιρροής του ΟΛΠ και της Cosco οι οποίοι σχετίζονται με ήδη αδειοδοτημένα έργα των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων και μπορεί να επιφέρουν μερική ή ολική αναστολή της πορείας υλοποίησής τους.
Στους λόγους αυτούς, τα λεγόμενα Γεγονότα Αναστολής περιλαμβάνονται δικαστικές αποφάσεις που προκαλούν αναστολή εργασιών ή ακυρώνουν αποφάσεις διοικητικών οργάνων ως μη νόμιμων, τροποποίηση όρων και προϋποθέσεων του υφιστάμενου πλαισίου, η εύρεση αρχαιοτήτων κατά την υλοποίηση μιας Πρώτης Υποχρεωτικής Επένδυσης, η εκτέλεση μιας επένδυσης σε γειτνιάζον μνημείο.
Ο συνολικός χρόνος αναστολής για όλα τα Γεγονότα Αναστολής δεν μπορεί να διαρκέσει για περισσότερα από 5 χρόνια. Η παρακολούθηση ενός Γεγονότος Αναστολής καθώς και η εκτίμηση και αξιολόγηση της επίδρασής του στην υλοποίηση των επενδύσεων θα πιστοποιείται από Ανεξάρτητο Μηχανικό που θα συντάσσει τριμηνιαία αναφορά.
Προκειμένου να επιλύονται τυχόν διαφωνίες κατά την υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων λόγω των Γεγονότων Αναστολής προβλέπεται κλιμακούμενη διαδικασία διαβούλευσης, φιλικού διακανονισμού και διαιτησίας ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και τον ΟΛΠ.
Σε κάθε περίπτωση – και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό – αναφέρεται ρητά ότι καμία από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση του ζητήματος δεν μπορεί να οδηγήσει στην απαλλαγή του ΟΛΠ από την συμβατική υποχρέωση ολοκλήρωσης των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να ξεκινήσει η υλοποίηση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων της δεύτερης περιόδου και πριν από τη 10η επέτειο της ημερομηνίας έναρξης ισχύος της τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης, δηλαδή πριν τη συμπλήρωση των 5 + 5 χρόνων.
Κριτήριο γι’ αυτό είναι η διαλειτουργικότητα των Δεύτερων με τις Πρώτες Υποχρεωτικές Επενδύσεις και εφόσον το επιτρέπει η πρόοδος υλοποίησης των τελευταίων.
Επιπλέον, οι Μη Υποχρεωτικές Επενδύσεις στο εξής θα μπορούν να αξιοποιούν κατ’ αναλογία τη διαδικασία fast track που προβλέπεται στη Σύμβαση Παραχώρησης για την αδειοδότηση των Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στις συνεδριάσεις της αρμόδιας Επιτροπής αναφερθήκαμε τόσο εγώ όσο και οι συναρμόδιοι Υπουργοί σε μια σειρά προβλέψεις, εκτός της υπό κύρωση Συμφωνίας Τροποποίησης, με τις οποίες προστατεύεται το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου και οι οποίες λειτουργούν ως κίνητρο για την έγκαιρη ολοκλήρωση των συμφωνημένων επενδύσεων.
Πρώτον, η μεταβίβαση του 16% τελεί υπό τη διαλυτική αίρεση της μη υλοποίησης των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων με υπαιτιότητα της Cosco ή του ΟΛΠ μέσα στα επόμενα 5 χρόνια ή μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, αν προκύψουν λόγοι εκτός ελέγχου του ΟΛΠ και της Cosco και δοθεί περίοδος αναστολής.
Με τη διαλυτική αίρεση, τα αποτελέσματα της δικαιοπραξίας – στην περίπτωσή μας η μεταβίβαση των μετοχών – παράγονται αμέσως, αλλά ανατρέπονται και επανέρχεται αυτοδικαίως η προηγούμενη κατάσταση, αν πραγματοποιηθεί το μελλοντικό και αβέβαιο γεγονός, δηλαδή η μη υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Αυτές μάλιστα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό τουλάχιστον 98% του συνολικού τους προϋπολογισμού και κατά 95% του προϋπολογισμού της κάθε υποχρεωτικής επένδυσης.
Δηλαδή, αν μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα δεν πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις στο βαθμό που ορίζεται και γι’ αυτό ευθύνεται η Cosco ή oΟΛΠ, τότε το 16% των μετοχών επιστρέφεται αυτομάτως στο ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΑΙΠΕΔ επιστρέφει το τίμημα των 88 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον, εισάγεται η υποχρέωση κατάθεσης την Cosco πρόσθετης εγγυητικής επιστολής υπέρ του ΤΑΙΠΕΔ, για τη μεταβίβαση του 16% των μετοχών.
Το ύψος της εγγυητικής επιστολής είναι στα 29 εκατομμύρια ευρώ, αντιστοιχεί στο 1/3 του προϋπολογισμού των ανεκτέλεστων Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων, κατά το μέρος του ποσοστού συμμετοχής του ΟΛΠ.
Να σημειωθεί εδώ ότι η εν λόγω εγγυητική επιστολή έρχεται να προστεθεί στην εγγυητική επιστολή ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ που έχει ήδη χορηγηθεί υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης.
Σε περίπτωση μη υλοποίησης των επενδύσεων της πρώτης περιόδου στους προβλεπόμενους χρόνους και στα προβλεπόμενα ποσοστά, και γι’ αυτό ευθύνεται ο ΟΛΠ και η Cosco είτε αποκλειστικά είτε πάνω από 90%, η εγγυητική επιστολή καταπίπτει σε βάρος της Cosco και υπέρ του ΤΑΙΠΕΔ.
Τρίτον, για όσο χρονικό διάστημα εκκρεμεί η πλήρωση της διαλυτικής αίρεσης, προβλέπεται δικαίωμα αρνησικυρίας, δηλαδή άσκησης βέτο, εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ σε αποφάσεις που συνδέονται με την ολοκλήρωση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων και σε αποφάσεις που θα οδηγούσαν σε αποδυνάμωση της θέσης του ΤΑΠΕΔ στον ΟΛΠ.
Αντισταθμίζεται έτσι η μείωση του αριθμού των μελών του Ταμείου από τρεις σε έναν, λόγω της μείωσης της συμμετοχής του Ταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Με το σύνολο των ρυθμίσεων που αποτυπώνονται στην τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης και στη συνακόλουθη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών προκύπτουν συγκεκριμένα οφέλη τα οποία αξίζει να επισημάνουμε:
Αποσοβείται, όπως είπαμε, ο κίνδυνος καθυστερήσεων λόγω προσφυγής των συμβαλλομένων μερών στη διαιτητική επίλυση των διαφορών τους.
Περιορίζεται η πιθανότητα γενικευμένης αντιδικίας μέσω της κλιμακούμενης διαδικασίας επίλυσης κάθε διαφωνίας χωριστά.
Υποστηρίζεται η ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση του υποχρεωτικού επενδυτικού προγράμματος με τον προσδιορισμό των λόγων αναστολής και τη συνδρομή Ανεξάρτητου Μηχανικού για την επιβεβαίωσή τους.
Η Cosco αποκτά μεν το 16% των μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ πριν την υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων αλλά με αυξημένη προστασία του δημοσίου συμφέροντος, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ εισπράττει κανονικά το τίμημα των 88 εκατομμυρίων ευρώ.
Το ενδεχόμενο πλήρωσης της διαλυτικής αίρεσης και της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής παρέχει στον ΟΛΠ ισχυρό κίνητρο για την υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Διατηρείται η υποχρέωση του ΟΛΠ και της Cosco για την υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων, ανεξάρτητα αν πληρωθεί ή όχι η διαλυτική αίρεση.
Διασφαλίζεται η υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων χωρίς χρονικό περιορισμό, με την παροχή νέας εγγυητικής επιστολής η οποία αντιστοιχεί στο σύνολο της αξίας των ανεκτέλεστων επενδύσεων.
Ακόμα, προστατεύονται τα απομένοντα μετοχικά δικαιώματα του ΤΑΙΠΕΔ στον ΟΛΠ και ενισχύεται η επιρροή του στη λήψη αποφάσεων σχετικά με την υλοποίηση των Πρώτων Υποχρεωτικών Επενδύσεων.
Έχουμε λοιπόν, μια συμφωνία από την οποία κερδίζουν και τα δύο Μέρη.
Η ομαλή συνέχιση ενός φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος σημαίνει την αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, και άρα την ενίσχυση του ρόλου του ως διεθνούς κέντρου κρουαζιέρας και διαμετακομιστικού εμπορίου.
Με θετικό αποτύπωμα στην εθνική οικονομία, στην απασχόληση, στη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας.
Παράλληλα, στέλνουμε ισχυρό μήνυμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα ότι το ελληνικό κράτος καταβάλλει διαρκή προσπάθεια για την προώθηση των ξένων επενδύσεων στη χώρα μας.
Επομένως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το κρίσιμο ερώτημα παραμένει:
Θέλετε να στηρίξετε την επένδυση στον Πειραιά – με όποια οφέλη αυτό συνεπάγεται – ή μάς λέτε να τα «τινάξουμε όλα στον αέρα»;
Τα υπόλοιπα είναι, είτε εκτός θέματος, είτε προφάσεις εν αμαρτίαις…