Ανακοίνωση σχετικά με την μετατροπή του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας σε Πρότυπο
Η μετατροπή του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας σε Πρότυπο ΕΠΑΛ αποτελεί μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη τόσο για τους μαθητές του σχολείου και τους γονείς τους, όσο και για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι μια εξέλιξη που δεν αποτελεί “κεραυνό εν αιθρία” διότι κουμπώνει απόλυτα με τις ευρύτερες αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, τα σύγχρονα νομοθετήματα (νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση, αξιολόγηση, ίδρυση προτύπων σχολείων – όλα στη γραμμή της έκθεσης Πισσαρίδη) και φυσικά τα αντεργατικά μέτρα που κορυφώνονται τις μέρες αυτές με την προσπάθεια κατάργησης του 8ώρου.
Οι τελευταίες εξελίξεις στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση:
Ο πραγματικά πολύπαθος χώρος της ΤΕΕ είναι το πιο τρανταχτό παράδειγμα της προσπάθειας το σχολείο να υπηρετήσει τις άμεσες, βραχυπρόθεσμες ανάγκες κερδοφορίας. Πίσω από τις διακηρύξεις περί “αναβάθμισης” η ΤEΕ έχει ζήσει αλλεπάλληλες δομικές αλλαγές μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Κάθε νέα κυβέρνηση, θέλοντας να τιμήσει τον βασικό της χορηγό, που είναι το μεγάλο κεφάλαιο, κάνει και μια αλλαγή. Κάθε νέα κυβέρνηση διακηρύσσει ότι στόχος της είναι η άμεση σύνδεση της ΤΕΕ με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων, υπονοώντας ότι τώρα δεν είναι, γι αυτό και η ανεργία στη νέα γενιά “τσακίζει κόκαλα”.
Με άλλα λόγια, για την ανεργία ευθύνεται το σχολείο και οι απόφοιτοι που δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων και όχι το ίδιο το οικονομικό σύστημα που δομικό στοιχείο λειτουργίας του είναι η ύπαρξη ανεργίας (το μέγεθος της οποίας βέβαια εξαρτάται τόσο από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας όσο και τη φάση του οικονομικού κύκλου).
Το νέο λοιπόν χτύπημα στην ΤEΕ ήρθε το περασμένο Δεκέμβρη όταν η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε νόμο την έκθεση του ΣΕΒ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Βασικός στόχος του νόμου είναι να μετατρέψει τη νεολαία σε ακόμη πιο φθηνό, ευέλικτο εργατικό δυναμικό χωρίς δικαιώματα. Να μπορεί να δουλεύει στα νέα μέσα παραγωγής αποδοτικά για το κεφάλαιο και να βρίσκεται συνεχώς στο κυνήγι προσόντων μέχρι τα γεράματα!
Η σκληρή πραγματικότητα των ΕΠΑΛ
Η καθημερινότητα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ, παρά τις προσπάθειες διαφήμισής τους, είναι τα χιλιάδες κενά σε εκπαιδευτικούς που καλύπτονται από αναπληρωτές (βάσει του απαράδεκτου νέου νόμου για τα προσόντα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που κουρέλιασε την προϋπηρεσία χιλιάδων εκπαιδευτικών), σε εργαστηριακό εξοπλισμό και σε βιβλία ειδικοτήτων, τα απαρχαιωμένα συγγράμματα που δεν καλύπτουν τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις και υποκαθίστανται από φωτοτυπίες (από το μεράκι των εκπαιδευτικών), ο φόβος μήπως δεν λειτουργήσει ο τομέας ή η ειδικότητα λίγο πριν ξεκινήσει η νέα χρονιά επειδή το τμήμα θα χαρακτηριστεί “ολιγομελές” (προίκα και αυτό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με την αλλαγή της μοριοδότησης των σχολείων προς το δυσμενέστερο).
Ειδικότερα το ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας αποτελεί ένας πρώτης τάξεως παράδειγμα των παραπάνω. Εκατοντάδες μαθητές, πολλοί από αυτοί με πολλά οικονομικά και οικογενειακά προβλήματα, σε ένα κτίριο που περισσότερο μοιάζει με κακοσυντηρημένη φυλακή παρά με σχολείο. Ένα κτίριο για το οποίο έχουν εγκριθεί μια σειρά από χρηματοδοτήσεις (π.χ επισκευή στέγης, αλλαγή κουφωμάτων κ.α) χωρίς να έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί (παρότι κάποιες από αυτές χρονολογούνται πριν από 20 χρόνια). Εκπαιδευτικοί, αβοήθητοι από το κράτος, να ισορροπούν μεταξύ το βασικού τους ρόλου ως δασκάλου και άλλων ρόλων όπως ψυχολόγου και εμψυχωτή των μαθητών τους.
Μόνο ως χαρτζιλίκι μπορεί να νοηθεί το 1 εκατομμύριο το οποίο τάζει το Υπουργείο Παιδείας στο σχολείο ώστε να γίνει Πρότυπο, όταν για να γίνει πραγματικά ένας χώρος που θα εμπνέει μαθητές και εκπαιδευτικούς απαιτούνται τα δεκαπλάσια χρήματα.
Πρότυπα ΕΠΑΛ
Τα πρότυπα ΕΠΑΛ, είναι μέρος του ίδιου σχεδίου που αναλύθηκε παραπάνω. Με την ίδρυση τους εισάγεται και στην επαγγελματική εκπαίδευση η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Στα πρότυπα ΕΠΑΛ θα εισάγονται μαθητές με βάση το βαθμό του απολυτηρίου Γυμνασίου ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας. Σε αυτά τα σχολεία θα προβλέπονται ειδικά μαθήματα εφόσον έχουν ιδιαίτερο οικονομικό-αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή, θα υπάρχει άμεση διασύνδεση με τις τοπικές επιχειρήσεις, ενώ θα παρέχεται και πρακτική άσκηση μίας ημέρας την εβδομάδα από τους μαθητές. Σχολεία “αφρόκρεμα” για τις ανάγκες των επιχειρήσεων που θα διαμορφώνουν τους τομείς, τις ειδικότητες, ακόμα και το αναλυτικό τους πρόγραμμα.
Σε αυτά τα σχολεία θα διδάσκει και το ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό, οι εκπαιδευτικοί αυτών των σχολείων θα είναι «υψηλών προσόντων», θα τοποθετούνται όχι με οργανική θέση, αλλά με θητεία και θα αξιολογούνται διαρκώς. Βέβαια αξίζει να τονίσουμε ότι υπό το βάρος των αντιδράσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας (και στα ΕΠΑΛ και στα άλλα σχολεία βλέπε Πρότυπα Γυμνάσια- Λύκεια) η κυβέρνηση με πρόσφατη Υπουργική Απόφαση διατήρησε την οργανικότητα, όμως η αλήθεια είναι ότι ο νόμος (που φυσικά υπερισχύει της ΥΑ) μιλά καθαρά για θητεία επομένως αυτό μπορεί να αλλάξει “εν μία νυκτί”.
Καθιερώνεται όπως σε όλα τα πρότυπα και πειραματικά η σκληρή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, της εκπαιδευτικής μονάδας αλλά και των εκπαιδευτικών, η οποία θα αποτελεί οδηγό και για τα υπόλοιπα ΕΠΑΛ. Μπορούμε όλοι μας να φανταστούμε ακόμα και τους δείκτες της αξιολόγησης, όλοι θα συγκλίνουν στον ένα και μοναδικό στόχο, απόφοιτοι έτοιμοι προς ξεζούμισμα για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων. Μπορούμε εύκολα να φανταστούμε και την χρηματοδότηση και τον χορηγό που θα εμπλέκεται πλήρως στην λειτουργία του σχολείου, που θα παρεμβαίνει στο τι, στο ποιος , στο πότε, ακόμα και στον τρόπο διδασκαλίας.
Καλούμε άμεσα την κυβέρνηση να πάρει πίσω την πρόταση- απόφαση για την μετατροπή του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας σε Πρότυπο (όπως και για τα υπόλοιπα 6 ΕΠΑΛ Πανελλαδικά).
Διεκδικούμε:
- άμεση και γενναία χρηματοδότηση για όλα τα ΕΠΑΛ,
- σύγχρονα βιβλία, εργαστήρια, υλικοτεχνική υποδομή,
- μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικούς,
- διεύρυνση ειδικοτήτων και τομέων σε κάθε περιοχή.
Παλεύουμε για σχολεία που θα προσφέρουν στέρεα γνώση και όχι σκόρπιες δεξιότητες που θα υπηρετούν τις εφήμερες ανάγκες κερδοφορίας του κεφαλαίου.
Είμαστε στο πλευρό του συλλόγου διδασκόντων, των μαθητών και των γονιών τους στον κοινό αγώνα για να μην μετατραπεί το σχολείο σε τους σε πρότυπο και καλούμε σε συμπόρευση όλους τους μαζικούς φορείς του νομού μας.
Την Πέμπτη 3 Μάη όλοι στην απεργία για να μην περάσει το εργασιακό έκτρωμα!